Aktualności

WAŻNE ZMIANY W OBOWIĄZKU MELDUNKOWYM

Zmiany w obowiązku meldunkowym


Od 1 stycznia 2013 r. zniesiono niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego.

Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje ustawa z dnia 07 grudnia 2012 r.
o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z  2012 r. poz. 1407).

Zgodnie z nowymi przepisami :

  • nie trzeba najpierw wymeldowywać się w jednym urzędzie,
  • aby w drugim urzędzie dokonać zameldowania.

Wszystkie te czynności wykonamy w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.

Od 1 stycznia  br. przy dokonywaniu meldunku, nie ma obowiązku podawania
informacji o :

  • wykształceniu,
  • obowiązku  wojskowym,
  • oraz przedkładania książeczki wojskowej.

Zniesione zostały sankcje karne m.in. dla obywateli polskich  i obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.

Dłuższy jest też termin na zgłoszenie meldunku, z dotychczasowych 4 dni termin został wydłużony do 30 dni. 

Zgodnie z oczekiwaniami obywateli można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika.  

Oznacza to, że ustanowiony pełnomocnik będzie mógł m.in. zarówno zameldować, jak i wymeldować z miejsca stałego pobytu oraz z miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.

Ponadto od 1 stycznia 2013 r. nie ma obowiązku zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy. 

Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania  dokonywania meldunku przez mieszkańców lub pracowników.

Nie ma także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.

Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016 r. 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 czerwca 2013 09:59
Dokument wprowadzony do BIP przez: Zbigniew Heliński
Ilość wyświetleń: 1619
13 czerwca 2013 09:59 (Zbigniew Heliński) - Dodanie dokumentu.