PROTOKÓŁ NR XVII/2008
Z POSIEDZENIA XVII SESJI RADY GMINY W KUŚLINIE ODBYTEJ DNIA 29 KWIETNIA 2008 ROKU W GMINNYM OŚRODKU KULTURY W KUŚLINIE
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński dokonał otwarcia XVII Absolutoryjnej Sesji Rady Gminy w Kuślinie, następnie powitał gości Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej Pana Adama Czepka, kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy, pracownika Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Kuślinie Pana Dominika Głodka, Wójta Gminy Pana Jerzego Dziamskiego, Skarbnika Gminy Pana Artura Giersberga, Sekretarza Gminy Pana Zbigniewa Helińskiego, pracowników Urzędu Gminy w Kuślinie, panie i panów radnych.
Ad.2
W sesji uczestniczy 13 radnych.
Nieobecny jest radny Tomasz Jaroszyk.
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński poprosił Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej w Kuślinie o przekazanie wyników wyborów.
Przewodniczący Gminnej Komisji Wyborczej Pan Adam Czepek oznajmił, że wybory odbyły się 27 kwietnia 2008 roku, w wyniku wyboru mandat uzyskał Pan Szymon Sobisiak.
Następnie Pan Adam Czepek wręczył Akt wyboru na ręce Pana Szymona Sobisiaka.
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński powiedział, że zgodnie z art. 23a ustawy o samorządzie gminnym w punkcie 3 Porządku Obrad XVII Sesji nastąpi ślubowanie radnego, proszę powstać.
Proszę po odczytaniu Roty Ślubowania, aby radny Pan Szymon Sobisiak powstał i wypowiedział „ślubuję”, może Pan również dopowiedzieć :Tak mi dopomóż Bóg”.
"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców."
Pan Szymon Sobisiak: Ślubuję, tak mi dopomóż Bóg.
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński podziękował za ślubowanie, stwierdził, że od tego momentu w sesji uczestniczy 14 radnych.
Ad. 4
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński zapytał, czy są uwagi do przedstawionego Porządku Obrad ?
Radny Lech Sadowski oznajmił, iż zgodnie z zapowiedzią na posiedzeniu połączonych komisji, zgłasza, aby wprowadzić do Porządku Obrad w punkcie 19 uchwałę nr XVII/96/2008 w sprawie podwyższenia minimalnych stawek, punkt 20 dyskusja i głosowanie i dalej kolejno zgodnie z porządkiem.
Radny poinformował, że projekt uchwały został skonsultowany ze Związkami Zawodowymi.
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński poddał pod głosowanie Porządek Obrad z uwzględnieniem projektu uchwały radnego Pana Lecha Sadowskiego
W wyniku głosowania za przyjęciem ww. Porządku Obrad głosowało 7 radnych
Przewodniczący Rady Gminy w Kuślinie Pan Konrad Stopierzyński podziękował za głosowanie, stwierdził, że Porządek Obrad z projektem uchwały radnego Lecha Sadowskiego nie został przyjęty, następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głoswanie pierwotny Porządek Obrad.
W wyniku głosowania za przyjęciem Porządku Obrad XVII Sesji głosowało 8 radnych
Przewodniczący Rady gminy radny Konrad Stopierzyński stwierdził, że Porządek Obrad został przyjęty.
Radny Lech Sadowski zgłosił, aby przegłosować do końca.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński stwierdził, że nastąpiła większość głosów, sytuacja była jasna, w związku z czym nie prowadził dalszego głosowania.
Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński powiedział, że zapoznał się z treścią protokołu i nie wnosi uwag, następnie zapytał radnego Konrada Drąga, czy wnosi uwagi do treści protokołu ?
Radny Konrad Drąg powiedział, że nie wnosi uwag co do treści protokołu.
W wyniku głosowania za przyjęciem protokołu głosowało 12 radnych, sprzeciw wyraził 1 radny, wstrzymał się od głosowania 1 radny
Ad. 6
Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
Ad. 7
Dyskusja
Radny Tadeusz Pigla –zapytał Wójta Gminy czy zna powód rezygnacji Pana Fludry Adama z funkcji Sołtysa Dąbrowy ?
Radny Henryk Łuczak – powiedział, że słyszał, iż wpłynął protest pracowników Zakładu Ekolog Spomasz.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński poinformował radnego Henryka Łuczaka, że protest zostanie odczytany w punkcie wolne głosy i wnioski.
Następnie zapytał, czy Wójt zamierza dokonać wykupu działki w tym roku, wygarniamy koryta na drogach,
Radny Roman Kruszelnicki – powiedział, że mieszkańcy Dąbrowy życzą sobie, aby zebrania odbywały się w ich miejscowości. Nie było sprawozdania Komisji Rewizyjnej, ani Rady Sołeckiej. Zdaniem radnego trzeba z ludźmi rozmawiać.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski stwierdził, że na podstawie przeprowadzonej wizji lokalnej wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa zbiornika, pewnie problem zostanie złagodzony, ale na pewno nie rozwiązany.
Jeżeli chodzi o rezygnację Sołtysa Dąbrowy to nie podał uzasadnienia rezygnacji. Faktem jest, że sołtys został wybrany jednogłośnie, protokół Komisji Rewizyjnej został złożony, ale nie był odczytany. Wójt stwierdził, że na sołectwie brakuje jedności, brakuje osoby, która by pogodziła sołectwo.
Ad. 8
Przedstawienie przez Skarbnika Gminy Pana Artura Giersberga Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu w sprawie wyrażenia opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2007.
Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.9
Przedstawienie przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Pana Henryka Łuczaka Uchwały nr 1/2008 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Kuślinie w sprawie opinii wykonania budżetu gminy za rok 2007 oraz wniosku o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy w Kuślinie za okres od 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2007 roku.
Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Przedstawienie przez Przewodniczącego Rady Gminy w Kuślinie radnego Pana Konrada Stopierzyńskiego uchwały składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Kuślinie w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2007.
Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.11
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński przedstawił projekt uchwały Nr XVII/92/2008 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 roku, następnie poprosił Przewodniczącą wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie radną Małgorzatę Kostkowską o wyrażenie opinii o projekcie powyższej uchwały.
Ad.12
Przewodnicząca wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie radna Małgorzata Kostkowska – powiedziała, że projekt był szczegółowo omawiany na komisjach, nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński poprosił o dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy Kuślin za rok 2007.
Głos zabrał radny Lech Sadowski, który przedstawił trzy pytania do Wójta Gminy i poprosił o krótkie, ale konkretne odpowiedzi:
„Po pierwsze – jakie zadania inwestycyjne wykonane w gminie Kuślin w roku 2007 uważa Pan za najbardziej wartościowe? Drugie – jaki procent wszystkich środków został przeznaczony na inwestycje i ile tych środków zostało wykonane ? Po trzecie – Ile środków z zewnątrz zostało przez Pana pozyskanych i na jakie zadania ?”
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński w dalszej kolejności udzielił głosu radnemu Sylwestrowi Kamyszkowi, który wyjaśnił, że toczy się dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy Kuślin za rok 2007,:
” które już dość szczegółowo zostało omówione na posiedzeniu połączonych komisji, co Pani Przewodnicząca Małgorzata Kostkowska podkreśliła. Radny powiedział: „pytałem już o nadwyżkę budżetową, nie znając uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej, która wyjaśniła, że nadwyżka wynosi 739 000 złotych, czyli Wójt Gminy gospodaruje prawidłowo, oszczędnie, kierując się wszystkimi zasadami, którymi Komisja Rewizyna posłużyła się w swoim sprawozdaniu. Natomiast brakowało wskazania wprost w sprawozdaniu tej nadwyżki budżetowej, którą wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu. Apeluję, aby w przyszłych sprawozdaniach taka informacja się znalazła.
Druga rzecz – dużym niedoborem okazuje się brak wpływów z Kopalni – ale należy pamiętać, że to nie jest wina gminy.
Pozostałe dochody uważam, że zostały wykonane poprawnie, wydatki również. Miałbym jedną uwagę Panie Wójcie odnośnie sposobu wykonania wydatków na remonty dróg 35 000. Przy najbliższej komisji gospodarczej - tutaj składam wniosek również do Pana Przewodniczącego komisji – żeby zająć się zasadnością remontów dróg, uważam, że należy jeszcze dużo popracować, aby zmienić ten dosyć niekorzystny sposób remontu dróg. Natomiast tak jak robimy to teraz, to uważam, że te sroki są gospodarowane nieprawidłowo.
Jeżeli chodzi o wykonanie budżetu to oczywiście będę głosował za udzieleniem absolutorium”.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński podziękował radnemu Kamyszkowi za wypowiedź oraz przypomniał, że trwa dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za rok 2007.
Radny Henryk Łuczak – stwierdził, że w 2007 roku z tytułu umorzeń, ulg itp. w podatkach nie uzyskaliśmy kwoty 113 000 złotych – zdaniem radnego należałoby się zastanowić, jakie działania podjąć, żeby takich sytuacji nie było.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski powiedział: najważniejsze to drogi – ale też najdroższe, nasza gmina w stosunku do powiatu posiada najwięcej dróg twardych, sieć dróg jest taka a nie inna. Stan dróg nie jest najgorszy, nasze drogi nie są zalewane wodą tj np. W Nowym Tomyślu. Mimo wszystko w drogi możemy włożyć duże pieniądze. W 100% mamy gminę zwodociągowaną. Nakłady na inwestycje wynosiły tylko 4% - trochę mało, czekamy na środki unijne, ale na razie nie są uruchomione programy, które nas interesują. Na drogi pieniędzy nie otrzymamy. Udział gminy jest mniejszy na przestrzeni kilku ostatnich lat. Cały czas spłacamy pożyczki zaciągnięte w poprzednich kadencjach. Pozyskaliśmy już środki z FOGR-u, z unijnych pieniędzy zorganizowaliśmy KOLD, ECDL.
Brak możliwości pozyskania środków nie wynika z opieszałości urzędników lecz z możliwości Samorządu.
Jeżeli chodzi o środki przeznaczone na drogi to Wójt opowiedział się za tym, aby dyskutować: „mieszkańcy domagają się wymiany chodników, trzeba się tym zająć, są to właściwie środki przeznaczone na równanie dróg, gdzie jest to możliwe dodatkowo dofinansujemy, można również wywieźć gruz, nie były to drogi najrówniejsze, z drugiej strony sporo środków trafia do nas z zewnątrz np. szlaka, gdzie jeden transport kosztuje 1000 złotych”.
Zdaniem Wójta sprawa utrzymania dróg wymaga nakładów, drogi na terenie gminy stają się co raz lepsze a nie gorsze.
Co do zwolnień w podatku – to są to zwolnienia na kwotę 113 573 złote, Wójt stwierdził, że kwota, jaką umorzył to około 10 000 złotych, reszta zwolnień została podjęta uchwałami Rady Gminy.
Radny Lech Sadowski powiedział, że:
„Panie Wójcie, tak bardzo umiejętnie obszedł Pan moje pytania, praktycznie na 1 i 3 pytanie nie odpowiedział mi Pan w zasadzie w ogóle – nie jestem usatysfakcjonowany, no ale cóż.
Chciałbym krótko podsumować ten 2007 rok.
Proszę Państwa – samo wykonanie budżetu to jedno, ale za wykonaniem budżetu stoi sposób jego wykonania, i tutaj niestety w wielu przypadkach mam bardzo dużo wątpliwości, pozwolę sobie je przytoczyć.
Po pierwsze to sprawa, z którą również borykaliśmy się jako radni, to fatalny, czasami wręcz kompromitujący nadzór nas sprawami oświaty, budżetem oświaty.
Po prostu trzeba tu wiele rzeczy poprawić.
Po drugie brak jest w tej chwili z Pana strony Panie Wójcie, jak też podległym Panu pracownikom umiejętności skutecznego pozyskiwania środków z zewnątrz. Pański skrajny sceptycyzm w tym zakresie właściwie zniechęca do tego, żeby pozyskiwać. Tłumaczy Pan, że nie jest tak łatwo – skoro nie jest tak łatwo to dlaczego okoliczne gminy zyskują ogromne ilości środków. W I kadencji Wójt Gminy Duszniki pozyskał 20 milionów środków na inwestycje i jakoś nie było mu trudno. Ja chciałbym przypomnieć, że to nie jest jeszcze etap 2007-2013 pozyskiwania środków, obowiązuje jeszcze etap 2004-2006, obowiązuje n+1 n+2 – trzeba było już wcześniej się do tego przygotować. Generalnie w gminie brakuje projektów, szczególnie takich, które potęgowały by przyspieszenie rozwoju naszej gminy, ponieważ daleko odbiegamy w tym zakresie od gmin ościennych. Radni powinni być zarzucani wnioskami, radni powinni być przez to być wsparciem dla Wójta i dla Skarbnika.
Dokucza również fakt przygotowywania ważnych dokumentów na ostatnią chwilę, Wieloletni Plan Inwestycyjny nie był wcześniej z Radą uzgadniany, dostaliśmy gotowca, moim zdaniem brakuje wizji i konkretnej strategii co do przyszłych lat. Do tego ostatnio zasypują nas dzikie wysypiska śmieci.
Podsumowując za wykonaniem budżetu stoją konkretni ludzie, ja mam nadzieję, że w przyszłości wykaże pan więcej optymizmu i nowości.
Radna Małgorzata Kostkowska – zapyta, czy zobowiązania przedstawione w sprawozdaniu dotyczą grudnia 2007 roku ?
Wójt Gminy Jerzy Dziamski odpowiedział, że zadania były przyjęte przez Radę Gminy.
Przyjęte zadania zostały wykonane, poza kanalizacją.
Wójt stwierdził, że nie posiada zastrzeżeń co do funkcjonowania oświaty – a problemy zdarzają się incydentalnie.
W temacie pozyskiwania środków z zewnątrz Wójt stwierdził, że jeżeli radny Sadowski wskaże jakieś inne możliwości to Wójt by się zgodził, ale jeżeli pan by wskazał możliwości to bym się z panem zgodził, ale jeżeli nie ma ogłoszonego terminu – my czekamy na temin, dokumenty są przygotowane, nie robimy tego na przekór,
„mamy WPI 2007-2013, chcemy złożyć na kanalizację, na Plan Odnowy Miejscowości na razie nie możemy złożyć, nie możemy złożyć na drogi.
Funkcjonowanie szkół i przedszkoli mamy na dobrym poziomie, poza tym mamy Osrdoek Kultury, Biblioteki – to wszystko kosztuje, cały czas inwestujemy w przeróżne zadania gminne.
Nadwyżka – jest konsumowana - spłacana na deficyt, do którego Pan panie radny się również w poprzednich kadencjach przyczynił.
Odpady – zbieranie odpadów stałych, czy ciekłych, staramy się nie wpływać na mieszkańców poprzez kary, edukacyjnych spotkań będzie co raz więcej, przez instytucje, z którymi współpracujemy.
Ostatnio ukazał się artykuł na temat sortowni odpadów, generalnie śmieci w każdej gminie powinny być sortowane, jeśli tego problemu nie umiemy rozwiązać. Ja też bym miał większą satysfakcję, gdyby tych środków unijnych było więcej, natomiast też musimy się zastanowić kiedy wydawać własne pieniądze, lepiej z inwestycji zrezygnować dzisiaj, wiele drogowych remontów odbywa się na terenie naszej gminy, ze środków gminy nie wydajemy złotówk.”
Radny Konrad Drąg – powiedział, że: „zgadzam się z Panem Wójtem odnośnie dróg – nakłady są wysokie - na drogi potrzebujemy dużo, a drogi nie są aż takie tragiczne, może za wyjątkiem Wąsowa. Chciałbym wiedzieć w jakim stopniu radny Sadowski się przyczynił do deficytu ?
Radny Lech Sadowski stwierdził, że chyba chodzi o kredyt, do którego wówczas tak samo przyczynił się radny Dziamski. Radny zwrócił Wójtowi uwagę tytułem wyjaśnienia, że to Rada Gminy przyjęła, a nie radny Sadowski.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski – powiedział, że ten kredyt spłaciliśmy w ubiegłym roku.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński podziękował za dyskusję, stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, nieobecny jest radny Tomasz Jaroszyk, następnie poprosił o głosowanie nad projektem powyższej uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 roku
W wyniku głosowania za uchwałą głosowało 12 radnych sprzeciw wyraziło 0 radnych, wstrzymało się od głosowania 2 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński podziękował za głosowanie.
Ad.13
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński przedstawił projekt uchwały Nr XVII/93/2008 w sprawie zatwierdzenia Planów Odnowy Miejscowości, następnie poprosił Przewodniczącą wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie o opinię o powyższym projekcie uchwały.
Przewodnicząca wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że na posiedzeniu komisji padły propozycje, aby kilka rzeczy uaktualnić.
Ad. 14
Dyskusja i głosowanie.
W związku z brakiem dyskusji Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński poddał projekt powyższej uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, sprzeciw wyraziło 0 radnych, wstrzymało się od głosowania 0 radnych
Ad. 15
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński przedstawił projekt uchwały Nr XVII/94/2008 w sprawie nadania Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie, następnie poprosił Przewodniczącą wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie o opinię o powyższym projekcie uchwały.
Przewodnicząca wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że na posiedzeniu komisji pojawiły się wątpliwości odnośnie wyglądu pieczęci.
Ad. 16
Dyskusja i głosowanie
Sekretarz Gminy Zbigniew Heliński wyjaśnił, że w kwestii pieczęci to w nazwie jest wymagany dokładny adres, natomiast nie jest wymagany NIP i REGON, numery te są wymagane na fakturach.
Radny Henryk Łuczak – stwierdził, że nic nie szkodzi na przeszkodzie, gdyby te numery się znalazły.
Radny Sylwester Kamyszek stwierdził, że paragraf 9 punkt 3 Statutu brzmi:
„Organizację wewnętrzną Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny wydany przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury po uprzednim uzyskaniu wymaganych przepisami opinii.”
Radny Kamyszek zapytał, jaka była przyczyna zmiany treści tego punktu
Sekretarz Gminy Zbigniew Heliński powiedział, że po uzgodnieniach z Panią Mecenas, że zwrot „przepisami opinii” będzie bardziej elastyczniejszy i zgodny z prawem.
Radny Sylwester Kamyszek powiedział: „dziękuję bardzo to mi wystarczy”.
W związku z brakiem dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński poddał projekt powyższej uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, sprzeciw wyraziło 0 radnych, wstrzymało się od głosowania 0 radnych
Ad.17
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński przedstawił projekt uchwały Nr XVII/95/2008 w sprawie nadania Statutu Gminnej Bibliotece Publicznej w Kuślinie, następnie poprosił Przewodniczącą wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie o opinię o powyższym projekcie uchwały.
Przewodnicząca wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych oraz Komisji Spraw Gospodarczych Rady Gminy w Kuślinie radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że nie wpłynął żaden wniosek.
Ad. 18
Dyskusja i głosowanie.
W związku z brakiem dyskusji Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński poddał projekt powyższej uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, sprzeciw wyraziło 0 radnych, wstrzymało się od głosowania 0 radnych
Ad.19
Interpelacje i zapytania radnych
Nie zgłoszono interpelacji.
Ad.20
Wolne głosy i wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński przedstawił:
- rozstrzygnięcie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały o nadaniu medalu Zasłużony dla Gminy Kuślin oraz Regulaminu jego nadawania.
- odpowiedź z WIOŚ –u na Stanowisko Rady Gminy - działania kontrolne zostaną podjęte w bieżącym kwartale.
- protest pracowników Zakładu Ekolog Spomasz
- pismo Pana Jakuba Czekały.
Przedstawione pisma stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Radny Sylwester Kamyszek – poinformował radnych, że aktualnie Komisja Organizacyjno-Statutowa pracuje nad aktualizacją statutu Zakładu Obsługi Komunalnej w Kuślinie – statut zostanie przedłożony na najbliższym posiedzeniu Rady Gminy.
Następnie Pan Kamyszek Sylwester powiedział, że dnia 22 kwietnia 2008 roku odbył się Zjazd Przedstawicieli Członków SGiPW. Radny poinformował, że wniosek komisji rewizyjnej SGiPW spotkał się z jednogłośnym poparciem z sali. Radny przekazał, że w efekcie dyskusji Zjazd przyjął większością głosów cztery oficjalne Stanowiska: w sprawie zmiany kadencyjności organów stanowiących i wykonawczych gmin, powiatów i województw, w sprawie zasad rozwiązywania stosunku pracy wójta, burmistrza wraz z upływem kadencji, w sprawie zmiany Ordynacji Wyborczej polegającej na wprowadzeniu zapisu o bezpośrednim wyborze starostów oraz w sprawie zagrożeń związanych ze zniesieniem od lipca 2008 roku winiet dla ciężarówek za korzystanie z dróg krajowych i przywrócenia opłaty za przejazdy po autostradach.
Radny Roman Kruszelnicki – zwrócił uwagę dotyczącą wyposażenia świetlicy, kto nadzoruje, gdzie jest sprzęt, który był na stanie świetlic.
Radny Lech Sadowski – powiedział, że Rada Sołecka z Trzcianki zgłasza wniosek dotyczący przeprowadzenia inwentaryzacji dróg w Trzciance. Radny dodał również, że w związku z pismami jakie wpływają w sprawie zakładu w Kuślinie – zdaniem radnego na początku 2000 roku pewne kwestie nie zostały do końca zauważone, doparzone, nie chodzi przecież o to, any rodziły się konflikty. W sprawie przedszkoli – radny stwierdził, że nakłady na przedszkola to jest zadanie własne gminy.
Pan Sadowski dopowiedział również, żeby głosowanie prowadzić do końca.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński wyjaśnił, że nie prowadził głosowania dalej stwierdzając po pierwszej części wynik głosowania.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski – odpowiadając radnemu Kruszelnickiemu powiedział, że sprzęt w świetlicy nie jest rejestrowany w Urzędzie Gminy, każde sołectwo ma swój statut, a mienie jest powierzone zgodnie z załącznikiem do Statutu. W sprawie zgłoszonego wniosku radnego Sadowskiego Wójt zapewnił, że spróbuje się tym zająć.
Wójt powiedział również, że dla nauczycieli w przedszkolach nie otrzymujemy żadnych subwencji, przedszkola są utrzymywane ze środków gminy, następnie podkreślił fakt, że są gminy, które nie mają ani przedszkoli, ani ośrodków kultury.
Radny Konrad Drąg powiedział: stara maksyma mówi: "władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie" i z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia, szkoda jednak, że w działalności Rady nie stosuje się zasady gentlemen's agreement.
Witold Urbański mieszkaniec Trzcianki stwierdził, że gmina stoi z gazyfikacją, zarzucił Wójtowi Gminy, że początkowo negatywnie był nastawiony do KOLD-u, a obecnie jest wiceprezesem stowarzyszenia, że od czasu kadencji Wójta stan budynku gminy i jego otoczenie łącznie z parkingiem jest w stanie fatalnym, że inne gminy składają wnioski o środki unijne. Pan Urbański stwierdził, że problemy w naszej gminie najlepiej rozumie Pan Leszek Sadowski, natomiast Wójt odpowiada na okrągło.
Piasecki Stefan Sołtys Kuślina – ta nieliczna tutaj grupa podpisująca protest, były już spotkania z prezesem, były deklaracje, pisma, brak odpowiedzi, bajki wciska, problem jest bardzo poważny, trzeba go rozwiązać, to były Alpy, nikt by nie chciał mieć tych zapachów, Ci ludzie, którzy wtedy zdecydowali, o prowadzeniu zakładu proszę o odpowiedzialność. Dyrektor opowiada bajki, zaprosić dyrektora Ekolog Spomasz, dyrektor czuje się zbyt pewny.
Pan Raczkowiak – mieszkaniec Kuślina przedstawił w imieniu protestujących mieszkańców Kuślina wykład dotyczący zgodności funkcjonowania Zakładu Ekolog-Spomasz:
Panie Przewodniczący, Panie Wójcie, Panie i Panowie Radni !
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy.
W myśl ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym „każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą do zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich”
Każdy ma też prawo do „ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych.”(art. 6)
Gmina Kuślin, jak prawo nakazuje, posiada Studium zagospodarowania przestrzennego. Uchwaliła je Rada Gminy uchwałą Nr IV/19/2002 dnia 30 grudnia 2002 roku.
14 września 2005 r. Rada Gminy w Kuślinie podjęła uchwalę Nr XXX/172/2005 w sprawie przystąpienia do sporządzenia nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Uznano je za konieczne z powodu „istotnych zmian w sferze prawnej, jaki w formułowaniu poglądów dotyczących uwaamkowań rozwoju gminy i jej perspektyw rozwojowych.
Oto co w nim zapisano.
Studium stanowi tzw. akt kierownictwa wewnętrznego. Jego ustalenia obowiązują zarówno Radę Gminy, Wójta Gminy, jak i organy i jednostki im podlegające.” Dalej dowiadujemy się, że >>formalna ranga „Studium” jest bardzo duża w stosunku do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wykonywanych w następstwie realizacji „studium”, a także w stosunku do działań Rady, Wójta i instytucji im podległych, które dotyczą gospodarki przestrzennej w gminie.
Decyzje Rady podejmowane w trybie jej uchwał nie mogą bowiem być wzajemnie sprzeczne.
W związku z tym, że niemal wszelkie działania związane z rozwojem i przekształceniami gminy mają swoje reperkusje przestrzenne przyjmuje się, że „studium” wiąże się bezpośrednio nie tylko z gospodarką przestrzenną, ale i z ogólną strategią rozwoju gminy traktowaną kompleksowo.
Zgodnie z art. 9.4 ... ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych”. Zasada „spójności” z uprzedniej ustawy o planowaniu przestrzennym została, więc zastąpiona zasadą „zgodności” w nowej ustawie, co jest bardzo wiążące dla organów gminy.
W art. ł 0. w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czytamy, że w
studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające m.in. z:
-stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony,
-stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
-wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska
-przyrody i krajobrazu kulturowego
-stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
-warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia
-zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia
1Przygotowane dla gminy Kuślin Studium,..” wsicazuje nam na szereg uwarunkowań rzutujących na rozwój gminy. Także na jej politykę przestrzenną Uwarunkowania te wynikają między innymi z polityki ponad lokalnej zawartej w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa wielkopolskiego i jego odniesieniu do gminy Kuślin.
Uchwalenie „Planu zagospodarowania przestrzennego województwa wielkopolskiego „przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego miało miejsce w dniu 26 listopada 2001 roku (w lipcu 2000 roku uchwalona została „Strategia rozwoju województwa wielkopolskiego”j <<
Według „Planu...” Kuślin znajdzie się w rejonie Zgierzynieckiego Parku Krajobrazowego utworzonego na terenie Wału Lwówecko-Rakowieckiego i doliny Mogilnicy (gm. Lwówek i Kuślin).
Park krajobrazowy jak wiemy, to obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe. Tworzy się go w celu zachowania i popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju.
Park taki ma służyć rekreacji krajoznawczej, to znaczy turystyce, wypoczynkowi, a także edukacji.
Utworzenie parku jest szczególnie istotne dla naszej gminy, jako że starania jej, jak czytamy w studium (str.79), zmierzają w kierunku „uznania walorów gminy jako obszaru atrakcyjnego z punktu widzenia dziedzictwa historyczno-kulturowego, warunków rozwoju funkcji turystyczno-wypoczynkowej i propagowania agroturystyki.”
Podejmowane będą również działania do wprowadzenia tego typu ustaleń do aktualizacji Planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Aby cel osiągnąć gmina zwróci się do Urzędu Marszałkowskiego o uznanie w/w walorów.
Jak się ma do tych ambitnych planów rozbudowa zakladu Ekolog-Spomasz? Zakładu, który już dzisiaj jest uciążliwy, szczególnie dla sąsiadów?
Jak widok olbrzymich hałd odpadów i zaśmiecany teren wokół zakładu wpiszą się w krajobraz parku?
Problem uciążliwej firmy widzą świadomi zagrożeń mieszkańcy wioski. Jest ich zresztą zdecydowana większość. Już dzisiaj z obrzydzeniem patrzą jak wioskę zalewa fala odpadów z całej Polski.
Zdają sobie sprawę, że otwarcie granic oraz bliskość autostrady a także rozbudowa zakładu spowodować mogą, iż Kuślin stanie się magazynem odpadów z całej Europy.
Nie chcemy fundować takiego „prezentu” swoim dzieciom i wnukom.
Inną zasadą zagospodarowania przestrzennego, na którą należy zwrócić uwagę uznano w planie wojewódzkim także lokalizację obiektów przeznaczonych na pobyt ludzi poza strefami uciążliwości dróg.
Zakład Ekolog-Spomasz zlokalizowany jest wewnątrz zwartej zabudowy wioski. Wokół znajdują się domy mieszkalne oraz działki pod zabudowę mieszkaniową.
Obok znajduje się szkoła, biblioteka i ośrodek kultury z niedużym placem, na którym odbywają się gminne imprezy masowe. Tutaj, na placu przed 00K bawią się też kuślińskie dzieci. Teren ten służy im jako plac zabaw.
Droga prowadząca do zakładu, wiodąca obok w/w instytucji, nie jest przystosowana do ruchu tak wielkiej ilości olbrzymich, wyładowanych po brzegi opadami samochodów ciężarowych. Wzmożony ruch samochodów zagraża bezpieczeństwu poruszających się tam ludzi.
2Dalej w studium (str.12) czytamy:
3,Na terenie gminy Kuślin występują następujące strefy polityki przestrzennej:
- strefa intensywnej gospodarki rolnej związana z glebami wysokich klas. Priorytetowe zadania to ochrona gleb wysokich klas
bonitacyjnych. Obszary te stanowią zaplecze żywnościowe i bazę
surowcową dla przemysłu rolno-spożywczego. Śródpolne i przydrożne zadrzewienia. Tereny związane z kombinatem rolniczym w
Głuponiach
- strefa leśno-rekreacyjna wiążąca się z rolnictwem ekologicznym
nastawionym na obsługę rekreantów i z ochroną walorów środowiska przyrodniczego, kulturowego, rejon Wąsowa i Dąbrowy
- strefa rolno-leśna z wielofunkcyjnym rozwoje wsi. Niezbędne wsparcie
w celu przełamania opóźnienia cywilizacyjnego, gospodarczego i
technicznego. Rolnictwo plus rolnicza działalność produkcyjna
- strefa przyspieszonego rozwoju społecznego i gospodarczego związana
z dostępnością komunikacyjną— czynnikiem atrakcyjnym dla
inwestorów, środkowy rejon gminy związany z korytarzem
komunikacyjnym
Dowiedzieć się też możemy, jakie są uwarunkowania wynikające z rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej i jakie płyną z tego wnioski.
Punkt VI w całości przeznaczony jest uwarunkowaniom wynikającym z dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu.
W punkcie tym wymieniono również największe podmioty funkcjonujące poza bezpośrednia produkcją rolną.
Na próżno jednak szukać wśród nich zakładu produkującego brykiet opałowy.
W żadnym punkcie, w całym studium nie ma choćby wzmianki na temat zakładu przetwórstwa odpadów.
Dlaczego?
Bo zaraża środowisku i jej mieszkańcom.
Powoduje:
- emisję do środowiska tysięcy trujących związków chemicznych, z których np. dioksyna jest
10 tys. razy trująca niż cyjanek potasowy
- nowe choroby nowotworowe, uszkodzenia płodu, choroby psychiczne
- zatrucie ziemi. wody i powietrza, a w konsekwencji płodów rolnych, co wyeliminuje nasze
rolnictwo z rynku
- zablokuje napływ nowych inwestorów
- spowoduje degradację gospodarcza i turystyczną rejonu
- obniży wartość naszych nieruchomości i ziemi uprawnej
Zakład na terenie gminy działa już od dawna.
Najpierw, w 2002 roku była to segregacja odpadów uruchomiona przez ówczesnego radnego
Kuślina. To on zdobył konieczne na prowadzenie zakładu zezwolenia.
On też czynił pierwsze próby z „ekologicznym” paliwem alternatywnym.
3Następnie zmienił się kierujący. Zakład nabrał rozmachu,
Pojawiające się, co jakiś czas protesty mieszkańców władze kwitowały tłumacząc zgodnością
z planem zagospodarowania.
E przeraziła mieszkańców.
Nie chcemy tej firmy w środku swojej wioski.
Punkt VłII studium ukazuje nam ogólne cele polityki przestrzennej gminy oraz ich odzwierciedlenie w studium.
Z niego dowiadujemy się, że cel nadrzędny całej polityki związany jest z „ukierunkowaniem procesu podnoszenia jakości życia mieszkańców i poziomu funkcjonowania gminy ...
Kolejny punkt, IX zawiera ustalenia generalne dotyczące zasad ochrony środowiska, a głównie wód, gleby, zieleni, klimatu akustycznego, parku krajobrazowego. Zawiera też postulaty do polityki wojewódzkiej i użytkowania terenów.
Na str. 53 znajdziemy m.in. punkt mówiący, że:
działalność istniejących i nowych jednostek gospodarczych nie może powodować pję/craczania standardów środowiska poza granice użytkowanej działki. Obiektami zagrażającymi obecnie wystąpieniem sytuacji nadzwyczajnych są stacje paliw, gazociągi wysokiego ciśnienia, miejsca wydobycia ropy naftowej i gazu, duże fermy”
„Ekolog” naszym zdaniem też negatywnie oddziałuje na nasze środowisko przekraczając jego standardy poza granice działki. Smród, drażniące odory, uciążliwy zwłaszcza nocą hałas, zwiększony ruch pojazdów, zaśmiecanie okolicy.
Zalegające na placu odpady stanowią dobre miejsce do rozmnażania się gryzoni i zatruwania wód gruntowych.
Zalegające odpady butwiejąi pleśnieją pod wpływem zmieniających się warunków atmosferycznych.
Pożary, które miały miej see w zakładzie ( 2 w krótkim czasie) potwierdzają fakt, że zakład zagraża bezpieczeństwu ludzi.
Działalność zakładu produkcji paliwa alternatywnego wykracza poza teren działki łamiąc szczegółowe ustalenia wynikające z planu zagospodarowania dla terenu, na którym się znaj duje normy.
Zakład ni jak nie wpisuje się w profil polityki przestrzennej 2ininy.
W XII punkcie studium czytamy między innymi:
W strukturze przestrzennej gminy wyraża się dążenie do:
J.. utrzymania historycznie ukształtowanej sieci osadniczej opartej o założenia pałacowo-parkowe, miejsca pracy oraz siedziby sołectw. Wieś Kuślin uznaiejję za centralny ośrodek administracyjny i obsługowy zminy
5-praktycznego umożliwienia wielofunkcyjnego rozwoju gminy ze szczególnym uwzględnieniem osi Lwówek — Kuślin — Opalenica i koncentracji działań w Kuślinie, ale bez lokalizacji działalności szczególnie negatywnie oddziahujgcej na środowisko i zdrowie ludności
9- by dbałość o lad przestrzenny, estetykę, godzenie interesów indywidualnych i publicznych była istotnej przesłank4 w polityce zabudowy i użytkowania terenów gminy
4Wójt Gminy Kuślin, mieszkaniec Kuślina, wioski będącej centralnym ośrodkiem administracyjnym gminy, której priorytetami są agroturystyka i ekologia nie może pozwalać na składowanie śmieci w zwartej zabudowie wsi.
A gdzie dbałość o ład przestrzenny?
Zakład Ekolog- Spomasz powinien znajdować się poza zwartą zabudową wsi. W miejscu gdzie nie będzie stanowił zagrożenia dla zdrowia ludzi. Nie będzie naruszał kompozycji estetycznych wioski.
Kto z radnych chciałby mieć coś takiego w swojej wsi? A kto chciałby mieć taki zakład za płotem własnego domostwa?
Punkt XIII studium zawiera kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania i użytkowania terenów.
Znajdziemy tutaj odniesienia do terenów o podstawowym przeznaczeniu dla zabudowy mieszkaniowej i usługowej.
Napisano w nim m.in.:
3. Utrzymanie i możliwość lokalizacji usług w formie uzupełniającego przeznaczenia terenu z zastrzeżeniem, że negatywne oddziaływanie działalności usługowej nie może przekraczać lokalu (o ile będzie ona prowadzona w budynku o więcej niż jednym mieszkaniu a granic działki budowlanej w wypadku lokalizacji uslug wolnostojących
4. Wyklucza się działalność powodu jgcg emisję niezorganizowang pyłów i odorów w ramach zwartej zabudowy mieszkaniowej
Ekolog-Spomasz bezsprzecznie oddziałuje poza swą działkę. Jest też źródłem pyłów i odorów. Nie powinien mieścić się w środku wsi, w ramach zwartej zabudowy mieszkaniowej. Strach pomyśleć, czym grozi jego rozbudowa.
W punkcie trzynastym znajdziemy też odniesienia do terenów o podstawowym przeznaczeniu
dla lokalizacji działalności gospodarczej typu rzemiosła produkcyjnego, przemysłu, baz,
składów, obsługi technicznej.
I tutaj spotkamy punkt, który po raz kolejny potwierdza rację protestujących przeciwko
lokalizacji zakładu Ekolog- Spomasz w środku wsi.
Mówi on, że na w/w terenie obowiązuje „ zakaz lokalizacji przedsięwzięć naruszaj gcych standardy środowiska poza użytkowanym terenem i zarażajgcych zdrowiu ludności
Dalej dowiadujemy się, że,, ±ialalność gospodarcza nie może powodować naruszeń warunków zamieszkania na terenach sąsiednich, powodować utrudnień w ruchu drogowym, zagrożeń zdrowia i życia spowodowanych wzmożonym ruchem samochodów osobowych i ciężarowych
Kolejny punkt świadczący o tym, aby dla zakładu produkującego pahwo alternatywne znaleźć inną lokalizację.
Punkt XVIII studium, to usta] enia dotyczące sporządzenia planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego i opracowań problemowych.
Czytamy tutaj m.in. że z chwilą uchwalenia niniejszej „zmiany Studium...”
istnieje obowiązek (w wypadku podejmowania działań lokalizacyjnych) stwierdzenia ich zgodności z aktualnym zapisem studium. W wypadku rozbieżności należy doprowadzić w obowiązującym trybie do zgodności dokumentów.
Ustalenia studium uwarunkowań służą do sporządzania miejscowego phmu zagospodarowania.
Za najistotniejsze ekmenty wdrażania polityki przestrzennej gminy uznaje się ‚„realizację polityki przestrzelin ej poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego gminy uwzględniające ustalenia aktualnego Studium „.
Z punktu widzenia rozwoju lokalnego plan miejscowy pełni m.in. funkcje:
- regulacyjno- kontrolne, poprzez dopuszczanie lub nie określonych rodzajów działalności na terenie gminy, szczególnie że jest podstawą wydawanych przez starostę pozwoleń na budowę
- informacyjno- promocyjne, ukazując pożądane kierunki zagospodarowania przestrzeni w przyszłości
- sanacyjno- waloryzacyjne, sprowadzające się do odtwarzania i podnoszenia walorów przestrzeni gminy
Plan miejscowy uchwala rada gminy po stwierdzeniu zgodności z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Nowa ustawa z marca 2003 r. o planowaniu przestrzeni zobowiązuje gminy do zapewnienia zgodności planu ze wszystkimi ustaleniami studium.
Jakiekolwiek ustalenie planu sprzeczne ze studium powoduje nieważność planu.
Czy w naszej gminie Plan zagospodarowania przestrzennego działa z uwzględnieniem wszystkich zawartych w Studium ustaleń?
Zaufanie, jakim darzyliśmy dotychczas wybierane przez nas miejscowe władze samorządowe spowodowały, że z pełną wiarą zdawaliśmy się na ich poczynania i decyzje. Okazuje się jednak, że powinniśmy w przeszłości być bardziej czujni.
Nie godzić się na nie zawsze zgodne z interesem publicznym poczynania.
W myśl artykułu 6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym każdy ma prawo do „ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych.”
Takie prawo posiadają także wszyscy protestujący przeciwko ekspansji zakładu „Ekolog Spomasz” mieszkańcy Kuślina.
Zamierzamy z niego skorzystać.
Protestujący mieszkańcy Kuślin.
Kuślin, 29 kwietnia 2008
Przewodniczący Rady radny Konrad Stopierzyński
Wójt Gminy Jerzy Dziamski – powiedział: każdy może wyrażać swoje racje, inne gminy pieniądze pozyskują, nie są one z programu 2007-2013, Miedzichowo nie ma ani przedszkoli, ani domu kultury, dlatego może sobie pozwolić na taki luksus, na tle ogólnej statystyki nie wyglądamy źle. W sprawie KOLD-u, to że jestem wiceprzewodniczącym, ja sam się nie wybrałem. Nadwyżka budżetowa - powinien pan wiedzieć, że nadwyżka nie jest wolnym środkiem finansowym. Natomiast co do prac związanych z Urzędem Gminy, z zewnątrz będzie wyglądał inaczej, zmieni się droga, powiat też ma pewne trudności. Są określone plany, te plany będą realizowane.
W sprawie Zakładu Ekolog Spomasz Wójt Gminy stwierdził, że najlepszym wyjściem z sytuacji jest powołać komisję ds. funkcjonowania Zakładu Ekolog Spomasz, która zajęła by się od podstaw sprawdziłaby zgodność z prawem funkcjonowania firmy.
Sołtys Stefan Piasecki – komisje różne kontrolują, badają zakłady, te papierki, którymi wymachuje pan dyrektor, rzeczywistość jest inna, dzisiaj była kontrola, zakład nie pracował. Mieszkańcy się wypowiadają, a jeszcze nie wiadomo co będzie po kontrolach.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński stwierdził, ŻE Komisja Spraw Gospodarczych wnikliwie zajmuje się tą sprawą i nadal będzie.
Przewodniczący Rady Gminy radny Konrad Stopierzyński stwierdził, że Rada Gminy doskonale zna problem, postulaty zostały wysłuchane, dzisiejsza dalsza dyskusja nic nie wniesie, dlatego w związku z wyczerpaniem Porządku Obrad oraz brakiem dalszej dyskusji zamykam posiedzenie XVII Sesji Rady Gminy w Kuślinie.
Protokołowała:
Iwona Karbowska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Kuślin