PROTOKÓŁ NR 9/2007
Z POSIEDZENIA KOMISJI SPRAW SPOŁECZNYCH ODBYTEGO W DNIU
28 MAJA 2007 ROKU W SALCE URZĘDU GMINY W KUŚLINIE
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska powitała wszystkich zebranych, przedstawiła porządek obrad, który przedstawia się następująco:
1. Otwarcie posiedzenia komisji.
2. Zatwierdzenie porządku obrad.
3. Omówienie wykazu pracowników oraz przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie.
4. Omówienie Regulaminu i Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie oraz przedstawienie propozycji zmian.
5. Sprawy bieżące komisji.
6. Zakończenie.
W związku z brakiem uwag do porządku obrad Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska przeszła do punktu 3 porządku obrad.
Ad 3
Przedstawienie wykazu pracowników, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przedstawienie statutu i regulaminu Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie.
Głos zabrał Wójt Gminy Jerzy Dziamski, który powiedział, że jeżeli chodzi o statut, to przygotowała go Rada Gminy, natomiast Regulamin jest przygotowany przez dyrektora GOK-u, ale przez Wójta on nie był zatwierdzony.
Jeśli chodzi, ile rzeczywiście osób (ile etatów), ma pracować w GOKu, to nie wynika to ani ze statutu, ani z regulaminu.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska zapytała, kto jest winny sytuacji, że nie jest Regulamin zatwierdzony.
Jeżeli komisja ma się zajmować sprawami kadrowymi, to należałoby zacząć od szkół.
Radny Roman Kruszelnicki zapytał Wójta Gminy, czy była informacja, że nie ma regulaminu.
Wójt Gminy odpowiedział, że nie.
Radna Halina Matuszak zapytała, czy są przepisy, które mówią, ile na przykład w przeliczeniu na mieszkańców gminy ma być pracowników Gminnego Ośrodka Kultury ?
Wójt Gminy odpowiedział, że nie takich przepisów nie ma.
Radny Lech Sadowski powiedział, jakie są oczekiwania GOK-u, jakie są zadania, uważam, że statut wymaga uaktualnienia.
Trzeba zacząć od tego jaką rolę ma pełnić w środowisku lokalnym Gminny Ośrodek Kultury, jeżeli organizacyjną to wówczas instruktorzy muszą być, jeżeli koordynującą to niekoniecznie.
Doszedł radny Andrzej Łuczak
Radny Konrad Drąg przedstawił pod debatę propozycję połączenia jednostek kulturalnych w jedną jednostkę, wówczas zwiększyłby się budżet jednostki, starczyło by pieniędzy na etaty dla instruktorów. Jednostka funkcjonowałaby na zasadach: skupiała by świetlice wiejskie, kółka zainteresowań, ponieważ na ten moment nie do wszystkich trafiamy, szczególnie do społeczności z miejscowości oddalonych od Kuślina. Powstały twór miałby inne, większe możliwości.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie Lidia Waśko powiedziała, że musi zanegować taka propozycję. Takie połączenie jednostek jest niezgodne z prawem. Trzy jednostki szkoła, biblioteka i ośrodek kultury stanowią powierzchniowo około 1150 m2.
Z tego 233 ma szkoła, 290 biblioteka, a ośrodek kultury 622m. w każdej sytuacji większość kosztów ponosi GOK.
Radny Konrad Drąg powiedział, że informację o połączeniu jednostek uzyskałem telefonicznie w Departamencie Ministerstwa Kultury w Warszawie. Dowiedziałem się również, że takie instytucje już istnieją i nie ma przeciwwskazań co do ich stworzenia.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski powiedział, że generalnie są takie opinie, aby nie łączyć jednostek, te przepisy regulują inne ustawy.
My musimy określić, czego od ośrodka kultury oczekujemy, czy ma być organizatorem czy koordynatorem.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że nie problem pojawił się w momencie, kiedy spojrzeliśmy na budżet i wynikł nieplanowany zakup pieca dla Gminnego Ośrodka Kultury.
Wójt Gminy przedstawił zmianę planu finansowego GOK Kuślin na rok 2006, wersja I oraz wersja II, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu
Kolejny problem to uaktualnienie statutu oraz kwestia nieuregulowanego regulaminu.
Radny Konrad Drąg powiedział, że sprawdzi jeszcze raz informacje, które uzyskał w Departamencie Ministerstwa Kultury, jeżeli się potwierdzi to poprosi o to na piśmie.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie Lidia Waśko powiedziała, że Gminny Ośrodek Kultury pełni funkcję organizatorską i koordynującą. Koordynuje imprezy organizowane poza ośrodkiem.
Radny Lech Sadowski zaproponował, aby sprawę pieca podzielić finansowo na trzy jednostki. Jeżeli Gminny Ośrodek Kultury miałby pełnić funkcję koordynującą to uważam, że wystarczy 1,5 etatu.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska jeżeli będziemy chcieli wyjść naprzeciw to faktem jest, że jesteśmy gminą wiejską i na różne kółka i imprezy musielibyśmy chociażby dzieciom zapewnić dowóz na imprezy.
Radny Roman Kruszelnicki powiedział, że w tej sytuacji wszystko zależy od Wójta Gminy, mamy plany, nic nie ustalimy, jeśli nie ma pieniędzy.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska przedstawiła komisji, ze usłyszeliśmy propozycję podzielenia kosztów na trzy, jak wobec powyższego widzi to Wójt Gminy.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski powiedział, że nie ma problemu, aby kwotę podzielić i przenieść w budżecie z jednego paragrafu w drugi. To nie ma znaczenia kto zapłaci za piec. Na ten moment biblioteka nie ma za dużo środków, szkoły mają za mało.
Ten rok jest dla kultury bogaty finansowo, ponieważ będzie trochę pieniędzy z KOLD-a.
Radny Roman Kruszelnicki w Nowym Tomyślu ludzie korzystający płacą.
Stopierzyński Konrad – jak to wygląda prawnie, tak zorganizować, abyśmy corocznie nie wracali do tego samego problemu, gro imprez bez współpracy by się nie odbyło, ponieważ się fizycznie. Moim zdaniem kwestia pieca . fakt kultura powinna funkcjonować w ramach budżetu, na który nas stać, łącznie z palaczem mamy 3, 6 etatu,. Zakładam ,że jeżeli nas stać na 3,5 etatu, etat półtora czy z tych 3, 5 etatu na inny podział, należy domniemać, ze w mniejszym gronie realizować tych zadań się nie da, tak podzielić te 3,5 etatu, aby osiągnąć lepszy efekt zatrudnienia na zlecenie większej liczby instruktorów.
Radny Konrad Drąg zapytał, jaki jest koszt instruktora.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie Lidia Waśko odpowiedziała, że jeden to 127 zł netto drugi 450 zł brutto. Średnio 12 godzin w miesiącu. Praca instruktora wymaga czasami poświęcenia większego niż 3 godziny tygodniowo.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski przypomniał, że spotkaliśmy się, aby ustalić, czy ta osoba mogłaby zostać zatrudniona do końca roku na ½ etatu z najniższym wynagrodzeniem, które obecnie wynosi 936,00 złoty brutto.
Radny Lech Sadowski zaproponował, aby przyjąć takie stanowisko jak proponuje Wójt Gminy w wersji II planu finansowego Gminnego Ośrodka Kultury.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski zwrócił się do Dyrektor GOK-u, aby się nie obrażała na pytania radnych, ponieważ taka jest ich rola, nikt nie neguje działalności GOK-u, Rada Gminy szuka rozwiązania, natomiast taka jest rola w samorządzie robić dobrze swoje i nie oczekiwać pochwał. W podtekście nie padło zwolnienie Pani ze stanowiska. Stać nas na mniej niż byśmy oczekiwali. Działalność GOK-u widać, niedobrze jest kogoś dobrze oceniać, wypracowanie mechanizmów, oszczędność, każdy instruktor ma predyspozycje, zna się na czymś takim, instruktorów ma być więcej w ramach określonego budżetu.
Czy powinno być w GOK-u dużo imprez, to trudno powiedzieć, za dużo też niedobrze, te rocznicowe, patriotyczne, ugruntowane to jak najbardziej, odpowiednio zebrać zrobić kalendarz, imprezy cykliczne.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska zapytała, kto z państwa radnych jest za przyjęciem Stanowiska Komisji w sprawie przyjęcia II wersji zmiany planu finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Kuślinie.
W wyniku głosowania za stanowiskiem głosowało 7 radnych, wstrzymał się od głosu 1 radny, sprzeciw głosował 1 radny.
Ad 5.
Sprawy bieżące komisji
Radny Lech Sadowski apelował do Wójta Gminy o skoszenie przydroży, szczególnie przy skrzyżowaniach.
Radny Andrzej Łuczak również w powyższej sprawie apelował, dotyczy skrzyżowania Kuślin – Głuponie.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski odpowiedział, że apelowaliśmy do Powiatowego Zarządu Dróg, obiecali, że w tym tygodniu skoszą.
Radny Roman Kruszelnicki powiedział, że droga powiatowa do Dąbrowy jest w fatalnym stanie, są wyrwy, dziury proszę o interwencję.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska zapytała Wójta Gminy, czy jest rozstrzygnięty konkurs dotyczący wolnego stanowiska pracy w Urzędzie Gminy, kto został wybrany, czy w związku z tym będziemy starali się składać wnioski o dotacje z Unii.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski powiedział, że konkurs wygrała Pani Justyna Hałas zamieszkała w Chraplewie – ona będzie miała obrót nieruchomościami pisanie wniosków o dotacje unijne, przy pisaniu wniosków to wymaga zainteresowania nie tylko jednej osoby, do samego wniosku często potrzeba kilku specjalistów.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że skoro jesteśmy biedną gminą to należałoby skorzystać ze środków unijnych, jeżeli są możliwości.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski prawdopodobnie zdecydujemy się, żeby opracować plany odnowy wsi, idąc dalej czeka nas modernizacja świetlic wiejskich, drogi, budowa kanalizacji, wzrosną koszty z utrzymaniem w oświacie, kosztorys na lampy w Dąbrowie, w Michorzewie przy cmentarzu trzeba zainstalować lampę, remonty mieszkań, w czerwcu te sprawy przybliżę, na co się zdecydujemy, cały czas jest za mało danych odnośnie środków unijnych.
Radny Stopierzyński Konrad zapytał w sprawie konkursu na dowożenie uczniów, kiedy zostanie ogłoszony przetarg.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski powiedział, że przetarg ogłosimy w czerwcu, na okres nie dłużej jak dwa lata.
Radny Konrad Drąg przedstawił wniosek Komisji Spraw Społecznych dotyczący koszenia trawników, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radny Konrad Stopierzyński zapytał Wójta Gminy, czy przy kalkulacji kosztów koszenia jest uwzględniona amortyzacja.
Wójt Gminy Jerzy Dziamski odpowiedział, że czy pełna amortyzacja to nie wiem.
Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych radna Małgorzata Kostkowska powiedziała, że przełożyliśmy pewne tematy dotyczące pracy komisji, także w czerwcu posiedzenie będzie dotyczyło tematu sprawozdania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuślinie.
W związku z wyczerpaniem tematów spotkania dziękuję wszystkim za uczestnictwo.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Iwona Karbowska